Si parlar
del
temps
és un dels tòpics usuals en les converses entre veïns a
l'ascensor, reflexionar sobre
el
temps
ha estat també un dels maldecaps recurrents dels filòsofs al llarg
de la història del pensament. Mentre que alguns afirmen que va ser
creat amb l'univers, d'altres dubten de la seva existència o
asseguren que es tracta només d'un recurs de la consciència humana
per ordenar la seva percepció de la realitat. En qualsevol cas,
malgrat els avanços de la física, el sentit comú tendeix a
representar-se’l com una línia infinita amb punts que hi
assenyalen els diferents esdeveniments. Una representació, cal
observar, totalment inadequada, atès que els punts d'una línia
coexisteixen, però els esdeveniments se succeeixen. Així doncs, més
que no pas com una línia, el temps hauria de ser concebut com una
sèrie infinita de canvis. El sociòleg Norbert Elias el caracteritza
com un continuum
de transformació, és a dir, un procés definit no tant per allò
que canvia, sinó per la continuïtat de les transformacions que
vincula cada fase amb la precedent i la posterior.
Tant
se val si parlem de línia o de sèrie, en les dues concepcions la
infinitud sembla ser una de les característiques que habitualment
s’atribueixen al temps. Per contra, quan se li assigna un principi
i un final, el temps deixa de ser-ho per convertir-se en duració
—i
no és la duració el que ara ens interessa. Per representar allò
que, des dels estrictes límits de la nostra finitud, se'ns apareix
com a infinit, només hi podem recórrer a la repetició: un procés
finit, reiterat una vegada i una altra vegada, ens acosta a la idea
d'infinitud. El recorregut de la Terra al voltant del Sol o el de les
busques en l'esfera del rellotge són processos cíclics que no sols
ens permeten mesurar el temps —establir unes fites, crear un
interval en el contínuum
temporal— sinó també, en certa manera, entreveure l'eternitat.
Des
d’aquest punt de vista, un rellotge mecànic és tan sols una
petita màquina en moviment que crea una sèrie contínua de
transformacions en les configuracions simbòliques de la seva esfera,
una sèrie que la humanitat, en un exercici de síntesi intel·lectual
força complex, va posar en relació amb altres continua
de transformació com ara la vida mateixa de cada persona o
l’esdevenir d'una societat. Imbuïdes d’aquesta idea del temps,
les persones tendeixen a viure com si les busques del rellotge de
cadascú no haguessin d'aturar-se mai. Deia Wittgenstein que «viu
eternament qui viu en el present. La nostra vida és tan sense fi com
el nostre camp visual és sense límits». No és que les persones no
siguin conscients del seu final, però mentre n’ignorin la data
viuen la vida com a temps
i no com a duració.
Ara
bé, què ocorreria si s'aixequés una barrera en el seu camp visual
o —el que ve a ser el mateix— si les persones coneguessin amb
exactitud el dia i l'hora de la seva mort? Vet ací un dels temes
que, en clau d'humor, planteja Jaco Van Dormael en Le
tout nouveau testament
(2015), una pel·lícula en què Déu resulta ser un individu
malcarat i egoista que viu en un pis de tres habitacions sense porta
d'entrada, acompanyat de la dona i la filla, una nena de deu anys
anomenada Ea. Aquest Déu, que va crear el món i la humanitat per
combatre l'avorriment, passa els dies tancat al seu despatx, davant
d'un vell ordinador, generant desastres i formulant totes les lleis
que se li ocorren per fer més desagradable la vida de les persones.
La filla té prohibit l'accés al despatx, però un dia hi entra
casualment i veu en la pantalla algunes de les catàstrofes que el
seu pare desencadena. Aleshores decideix venir a la Terra (com abans
havia fet ja el seu germà J.C.), buscar sis deixebles i escriure un
altre Nou Testament, que canviï la vida de la gent. Abans de fugir,
a través d’un passadís ocult al tambor de la rentadora, Ea
s'espavila per tornar d’amagat al despatx patern i manipular
l'ordinador, des d'on envia un missatge al mòbil de totes les
persones amb informació precisa sobre el temps de vida que els hi
resta.
La qüestió no és pas banal.
La gent, que fins aquell moment observava els rellotges com uns
aparells que reflectien el transcurs del temps, de sobte troben que
el seu futur té data de caducitat, i comencen a viure, no ja en el
temps, sinó en la duració. Quin sentit té acudir tots els matins a
la feina quan saps que et queden 54 dies, 14 hores, 22 minuts i 12
segons de vida, i que cada cop que facis una ullada al mòbil aquesta
quantitat anirà disminuint? I viceversa, quin sentit té no
acudir-hi? Però, el problema no concerneix només a qui morirà
aviat, sinó també a aquells tenen encara per davant cinc, vint o
seixanta anys més. En sigui poc o molt, conèixer el temps exacte
del qual es disposa condueix inevitablement a qüestionar-se com
viure'l. I les respostes, com les persones, són diverses: des de qui
decideix seure en un banc del parc i no moure-se’n, fins al jove
poca-solta que es llança pel balcó només per comprovar que en cap
cas no morirà aquell dia, perquè encara li queden seixanta-cinc
anys de vida.
I
és que, a partir de l’instant en què tenen accés a la data de la
seva mort, els rellotges
vitals
de tota aquesta gent han adquirit un nou significat. Fins ara,
d’acord amb l’analogia del continuum
de transformació al·ludida per caracteritzar el temps, ens hem
referit a rellotges que repeteixen un procés indefinidament, com els
mecànics o els solars. Això no obstant, hi ha un altre tipus de
rellotges, la naturalesa dels quals és radicalment diferent: aquells
que no se sustenten en la repetició cíclica sinó en un procés
únic, que es pot reiterar o no. Estem parlant dels rellotges de foc,
de sorra o dels models més primitius de rellotges d'aigua: tots
tenen en comú el tret de mesurar un temps definit, un segment en la
línia imaginària del temps. Un rellotge de foc —un ciri que es
consumeix fins que s'apaga— pot constituir una excel·lent metàfora
del temps viscut com a duració, i no debades la mort ha estat sovint
representada en el cinema amb la imatge d'una flama que s'extingeix
deixant anar un fil de fum que es dissipa en l'aire. Però el
rellotge de sorra ha estat, sens dubte, la imatge més utilitzada
tradicionalment per simbolitzar la limitació temporal de la vida, i
amb freqüència s'ha representat la Mort amb un rellotge de sorra a
les mans: ho podem comprovar en diverses obres pictòriques del segle
XVI, com Les
tres edats i la mort de
Hans Baldung Grien, o en el conegut rellotge astronòmic de
l'ajuntament de Praga. El cinema no ha deixat de fer servir també el
rellotge de sorra com a metàfora del pas del temps o de la mort que
s'acosta, tal com vam assenyalar en una entrada anterior dedicada a
The
Honey Pot
(1967) de Mankiewicz.
Amb
tot, en la pel·lícula de Van Dormael no hi apareixen rellotges,
sinó missatges enviats als mòbils en forma de compte enrere. En
lloc de grans de sorra o gotes d'aigua que s'escolen cap a un altre
recipient, els destinataris del missatge veuen com els segons —el
seu
temps— disminueixen vertiginosament, escolant-se cap al no-res.
Quan el grau de precisió arriba a l'extrem de mesurar els segons o
les seves fraccions, ja no podem continuar parlant de rellotges, sinó
de cronòmetres, un aparells que, en versió analògica o digital,
mai no es refereixen al temps, sinó a una determinada duració.
Aquests dispositius poden funcionar tot partint de zero i ser aturats
quan el procés que es desitja mesurar ha finalitzat, o bé començar
en un nombre determinat i acabar en arribar al zero. La diferència
entre un enfocament i l'altre és força significativa: mentre que en
el primer cas l'aparell s'adapta a un procés que està ocorrent,
sigui una cursa de cotxes o els batecs del cor, en el segon sembla
que són els esdeveniments els que han d’ajustar-se a la lògica de
l'aparell. En altres paraules: mentre que el temps està al servei
dels esdeveniments si es parteix de zero, en un compte enrere els
esdeveniments es posen al servei del temps, cal que l'omplin, que li
donen sentit. No és estrany, doncs, que en Le
tout nouveau testament
les persones, quan se’ls notifica el seu particular compte enrere,
tinguin la sensació d’enfrontar-se a un temps buit, sense
contingut, i per primera vegada es plantegin com resoldre la
incògnita dels dies, minuts i segons que algú enigmàticament els
ha concedit.
En
el cinema abunden les ocasions en què els cronòmetres són
utilitzats per a il·lustrar comptes enrere, sovint associats amb una
situació perillosa —feliçment resolta— que el protagonista ha
de solucionar per evitar un desastre com ara l'explosió d'una bomba
o el xoc amb un meteorit. Però, òbviament, són molt més
suggestius els casos en què els cronòmetres no s’hi poden (en
principi) aturar. És el cas de Le
tout nouveau testament,
o d’una altra comèdia excel·lent com Stranger
than fiction
(Marc Foster, 2006). Per bé que és en alguns drames on la falta
d'esperança dóna lloc a circumstàncies força complexes, com podem
veure en la meravellosa Shadowlands
(Richard Attenborough, 1993) o en la inquietant On
the beach
(Stanley Kramer, 1959).
Per
acabar, no podem deixar de fer referència a una obra de teatre
estrenada el 2014, que guarda una certa similitud amb el plantejament
de Van Dormael: es tracta de Temps,
escrita i interpretada per Quim Masferrer i dirigida per Ramon
Fontserè. Al protagonista de Temps
li anuncien que només li queden 90 minuts de vida, la duració de
l'obra. Al fons de l'escenari, un gran cronòmetre inicia el compte
enrere... Què es pot fer en 90 minuts, quan se sap que seran el
últims?
Doncs,
viure'ls amb absoluta llibertat, dient tot allò que es pensa,
saltant-se totes les normes socials i morals. És el que fa el
protagonista de Temps,
i també el que fan alguns personatges de Le
tout nouveau testament: el
nen que decideix vestir-se de nena, la dona que abandona el marit per
un goril·la o l'home que deixa la feina per seguir un ocell. Ben
mirat, potser no sigui una mala manera de passar el temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada