Entre els objectes personals
valuosos, el rellotges de butxaca acostumaven a ser un patrimoni
exclusivament masculí. No són pocs els testimonis cinematogràfics
o literaris on es fa referència a personatges que reben un rellotge
com a regal en un moment important de la seva vida, com ara quan
deixen la llar familiar per iniciar els estudis o començar a
treballar, o l'hereten del pare en morir aquest. En podem trobar un exemple en Mirall
trencat de Mercè
Rodoreda, on
llegim que
Eladi Farriols es
va traure «el rellotge
de la butxaca de l'armilla i mirà l'hora. Aquell rellotge d'or l'hi
havia regalat el seu oncle quan havia començat a treballar a la
botiga. "Saber l'hora exacta és el que hi ha de més important
a la vida. Un home és fet de segons, de minuts."».
Una lliçó molt
diferent de la que li transmet el seu pare a Quentin Compson en The
Sound and the Fury
de William Faulkner, quan li regala el rellotge de l'avi, dient-li
«et dono el mausoleu
de totes les esperances i desigs; (…) Te'l dono no pas perquè
puguis recordar el temps, sinó perquè l'oblidis ara i adés un
instant i no malmetis energies escarrassant-te per conquerir-lo.»
Sigui, doncs, per
controlar o per oblidar el temps, la possessió d'un rellotge venia a
simbolitzar la majoria d'edat, la capacitat de dirigir la pròpia
vida, que el pare o una figura semblant atorgava al fill.
En
canvi, només en rares ocasions apareixen, en la literatura o en el
cinema, exemples de dones rebent un rellotge com a regal o com a
herència i, generalment, bé es tracta d'una joia o bé d'un objecte
amb cert valor sentimental, però mai no constitueix un símbol
d'autonomia. Així ho podem veure en Tokyo
monogatari (1953),
la pel·lícula de Yasujiro Ozu on la filla de l'ancià protagonista,
després de la mort de la mare, li’n demana al pare els quimonos;
però l'ancià entrega a la nora —la persona que millor els ha
tractat— el rellotge de butxaca que pertanyia a la sogra, un
objecte segurament menys valuós que els quimonos, però amb un valor
sentimental superior. I és que, a diferència del homes, entre els
objectes que es consideraven pertinences personals de les dones es
podien incloure les joies, però també vestits i peces de l'aixovar,
mobles i tot tipus d'objectes per al parament de la llar, que
constituïen l'herència de les dones de la següent generació.
|
Tokyo monogatari |
Són
freqüents les referències cinematogràfiques a aquests objectes
heretats com ara la vaixella de l'avia, el vestit de núvia de la
mare o el canelobres de la tieta. Així doncs, la versió femenina de
la majoria d'edat —que entre els homes se celebrava amb el regal
del rellotge i el reconeixement implícit de la capacitat de
controlar el seu temps— es concretava en l'adquisició d'una sèrie
d'elements per a l'abillament del cos i de la casa, així com en el
reconeixement implícit de la capacitat per formar la pròpia llar
(en contraure matrimoni, és clar). Un exemple inoblidable el
constitueix la temperamental Mary Kate Danaher (Maureen O'Hara) de
The Quiet Man
(John Ford, 1952), quan reclama al germà els mobles heretats de la
mare juntament amb la dot que li correspon rebre en casar-se.
Però
si hi ha una pel·lícula on el costum de deixar al fill el rellotge
del pare i a la filla les joies de la mare apareix explicat d'una
manera diàfana, aquesta és sens dubte To
Kill a Mockingbird, l'adaptació
de la coneguda novel·la de Harper Lee que Robert Mulligan va
realitzar el 1962. En una escena de la pel·lícula, el protagonista
—l'advocat Atticus Finch (Gregory Peck)— acompanya la seva filla
Scout a dormir i la nena li demana que li ensenyi el rellotge.
|
Atticus Finch i Scout |
És
tracta d'un rellotge de butxaca amb una dedicatòria de la mare,
morta quatre anys abans. Scout, després de llegir la dedicatòria,
li pregunta al pare si és cert que, com diu el seu germà Jem,
aquell rellotge serà per al noi. Atticus li diu que sí, perquè
«It's customary for
the boy to have his father's watch».
«Però, i jo?» —li pregunta la nena— «què hi rebré?» És
aleshores quan el pare, després de confessar que no té cap altra
cosa valuosa, li diu que guarda un collar de perles i unes arracades
de la mare, i que seran per a ella quan sigui gran. Una escena molt
senzilla, però que aporta una gran quantitat d'informació sobre la
classe social a què pertany la família, així com sobre la família
d'origen de l'advocat —prou rics per enviar el fill a la
universitat, però no tant com per regalar-li un rellotge.
Els
rellotges de butxaca es van inventar al segle XV, però el seu ús es
va popularitzar al segle XVIII i va constituir el tipus de rellotge
més utilitzat fins a la creació dels primers rellotges de polsera
després de la Primera Guerra Mundial. Tenint en compte que la
pel·lícula transcorre durant l'època de la Gran Depressió, el
rellotge d'Atticus Finch no podia ser altre que un rellotge de
butxaca, ja que l'ús del rellotge de polsera no va esdevenir usual
fins uns anys més tard. En la versió per a dones, aquests rellotges
mecànics eren més petits, i a finals del segle XIX i principis del
XX solien portar-se subjectes amb una agulla al pit. Però, mentre
que els rellotges femenins acostumaven a tenir un valor purament
utilitari i el seu ús es relacionava amb l'exercici d'una professió
—qui no recorda la imatge d'una institutriu o una infermera amb el
petit rellotge enganxat al vestit o al davantal, que tantes vegades
ha aparegut en pel·lícules ambientades en aquesta època?—, el
rellotge masculí podia ser un objecte valuós, fins i tot ostentós,
si el propietari s'ho podia permetre. D'alguna manera, el valor d'un
rellotge, el material amb què estava fabricat, mostrava el valor del
temps del seu propietari; detall que, al seu torn, evidencia també
que el valor del temps de les dones —de les poques que necessitaven
portar rellotge— i el dels pobres, que no en tenien, era molt
inferior. El temps del homes, doncs, posat en valor a través dels
seus rellotges, era heretat pels fills, mentre que allò que les
dones posseïen de valor, com hem vist abans, es relacionava amb el
que el sociòleg nord- americà Thorstein Veblen anomenava consum
ostentatori —joies,
vestits, parament de la llar, etc.— i era heretat per les filles.
Pel
que fa a To Kill a
Mockingbird, Jem no
sols hi rebrà el rellotge del seu pare. Des del començament de la
pel·lícula, acompanyant als títols de crèdit, hi apareix una
vella caixa d'havans que conté objectes diversos, d'aquells que als
nens els agrada atresorar, com boletes de vidre, una navalla o una
medalla.
Entre aquests objectes hi destaca un vell rellotge de
butxaca sense busques, però amb l'ombra d'aquestes dibuixada a
l'esfera, que funciona encara i se’n pot sentir perfectament el
tic-tac. Aquesta caixa d'havans pertany a Jem i, segons confessa a la
seva germana en una escena posterior, els objectes que hi guarda els
ha trobat al llarg del temps en un dels arbres del carrer, dins d'un
forat del tronc. Es tracta de l'arbre que hi ha entre la seva casa i
la dels Randley, una família amb un fill mentalment trastornat, del
qual els nens han sentit parlar sense arribar a veure'l mai. En els
seus jocs, Jem i Scout assignen al misteriós Boo Randley el paper
d'una mena d'ogre, no per invisible menys temut. Per aquest motiu
resulta tant inquietant que els objectes atresorats per Jem siguin,
segons es pot conjecturar, regals del boig, qui sembla voler imitar
així les bruixes dels contes infantils que atrauen els nens amb
obsequis i llaminadures. Però els esdeveniments posteriors els
mostraran que aquest personatge, en comptes de constituir un perill,
acabarà convertint-se en el seu salvador. Una nit, quan Jem i Scout
tornen a casa després d'una representació teatral a l'escola, són
atacats per un enemic del pare. La nena, enfundada en una aparatosa
disfressa, només hi veu una figura que s’enfronta amb l'agressor,
agafa en braços el germà inconscient i el torna a casa. És al
final d'aquesta seqüència quan per primera vegada veiem el rostre
de Boo Randley (Robert Duvall), a qui Scout descobreix amagat darrere
de la porta del dormitori del germà i identifica com la persona que
els ha ajudat.
|
Boo Randley |
El boig —la personificació d'allò que era
incomprensible, desconegut i perillós en la fantasia dels nens— ha
esdevingut, amb el seu gest, una mena de figura paterna, algú que en
té cura i els protegeix de les amenaces. En aquest moment, el
rellotge trencat que apareixia de forma reiterada en les primeres
imatges de la pel·lícula hi adquireix tot el seu significat: com un
pare, Boo Randley ha ofert el seu rellotge a Jem, però es tracta del
rellotge d'un boig, d’un rellotge inútil, sense busques, que no
serveix per mesurar el temps. L'ombra de les busques ha deixat a
l'esfera el tatuatge d'un temps aturat, i això el distingeix
d'altres rellotges sense busques com els que podem trobar en
Smultronstället
(Bergman, 1957) o Rumble
Fish (Coppola,
1983), als quals ens vam referir en una entrada anterior. El rellotge
de Boo Radley, a diferencia dels esmentats, no constitueix cap
presagi de mort, sinó que posa en evidència com el seu propietari
va ser apartat de la comunitat, que és com dir exclòs del temps
col·lectiu, perquè els individus d'una societat divideixen el temps
de manera anàloga. El seu regal representa, doncs, un llegat
peculiar, estrany: el d'una figura protectora,
però sense la capacitat per atorgar a
Jem el control del seu temps i la direcció de la seva vida, com ho
faria un pare, perquè ell mateix no posseeix autonomia ni
responsabilitat. En definitiva, el rellotge espatllat de Boo Randley
constitueix —com molt bé el descriu Scout— el llegat d'algú que
s’assembla a un rossinyol inofensiu, incapaç de subjectar ningú a
les rutines d'una societat que li resulta del tot aliena.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada