Darrere d'un regal s'amaga
sovint una exigència, per molt desinteressada que sembli la persona
que l'ofereix. Quan et regalen un rellotge, «te
regalan un pequeño infierno florido, una cadena de rosas, un
calabozo de aire»,
com diu Julio Cortazar en un relat de Historias
de Cronopios y Famas.
«No
te regalan el reloj, tu eres el regalado»,
hi afegeix. Certament, el rellotge representa la coacció que el
temps, com a institució social, exerceix sobre l'individu. Molt
abans de preguntar-se què és el temps tots els nens aprenen a
adaptar-se a un horari, i convertir-se en adults consisteix a
interioritzar-lo i transformar-lo en autocoacció.
No és estrany, doncs, que el trànsit de la infància a la maduresa
s'hagi celebrat
durant molts anys amb el regal d'un rellotge. Però l'exigència
d'ajustar-se a la tirania de les hores no és l'única coacció que
un rellotge pot representar. Quan el rellotge regalat prové del pare
o, més encara, de l'avi o del besavi, aquest objecte, transformat en
símbol del prestigi familiar, pot exercir un tipus de coerció que
ultrapassa les meres exigències del temps com a institució.
En
principi, sembla que no pugui haver regal més desinteressat que el
d'un pare a un fill. Aquell rellotge heretat de l'avi que el pare
posava en mans del fill quan iniciava el seu camí en solitari no era
un regal qualsevol: com vam veure en l'entrada anterior, es tractava
també del reconeixement de la majoria d'edat del jove i, en certa
manera, del traspàs del testimoni generacional. Res més
desinteressat, certament, però també carregat d'exigències: com el
rellotge mateix, l'emancipació que simbolitzava podia esdevenir
aviat «un infierno
florido», la llosa
de les responsabilitats i les obligacions hàbilment camuflada amb
l'embolcall d'un miratge de llibertat. En agafar el testimoni, el
jove acceptava de forma implícita el deure de satisfer les
expectatives familiars. Un repte que no sempre era fàcil de dur a
terme.
En
la versió de Crim i
càstig de
Dostoievski rodada per Josef von Sternberg el 1935, la mare de
l'estudiant Raskòlnikov, en acabar els estudis universitaris, li
regala el rellotge del pare. Tot i que el futur del jove llicenciat
sembla prometedor, en l'escena següent el trobem malvivint en una
habitació que no pot pagar i tapant els forats de les soles de les
sabates amb el periòdic on ha publicat el seu article. El brillant
Raskòlnikov (Peter Lorre) no se n'ha sortit, no ha obtingut l'èxit
que li auguraven els seus professors. Per reblar l'escena, es
dirigeix a la casa d'una usurera a qui deixa el rellotge en penyora a
canvi d'uns pocs rubles. La vella l’examina, l'obri i hi llegeix la
dedicatòria: «Al meu fill, perquè el porti amb honor». És tracta
d'un detall del guió que no apareix en la novel·la, on es parla
només d'un rellotge antic d'argent amb el dibuix d'un globus a la
tapa posterior. Però l’afegit no és gens casual: amb aquesta
dedicatòria Sternberg destaca el fet que Raskòlnikov no està
empenyorant només un rellotge, sinó que és el seu cognom, el
prestigi familiar i l'honor degut al pare el que diposita en mans de
la vella avariciosa. Convençut de la seva superioritat moral, creu
que l'assassinat d'un ésser indigne com la usurera estaria
justificat. Una carta de la mare, on anuncia la seva arribada a la
ciutat en pocs dies, acompanyada per la germana de l’estudiant i el
seu promès, desencadenarà la tragèdia. Raskòlnikov, que amb prou
feines pot mantenir-se a si mateix, vol evitar el matrimoni de la
germana amb un home que no estima. L'assassinat de la usurera se li
apareix aleshores com l'única possibilitat de recuperar el rellotge
del pare i aconseguir uns diners que li permetran complir les seves
obligacions envers la mare i impedir el sacrifici de la germana. Un
crim que, d’acord amb els seus principis, està totalment
legitimat, perquè beneficiarà a les víctimes de la cobdícia de la
vella, encara que aquest argument moral potser sigui només la
coartada d’un home acovardit que vol ocultar el seu fracàs i
preveu amb espant el moment en què la mare li preguntarà pel
rellotge del pare o la germana qüestionarà els seus privilegis
d'hereu.
Si
l'exigència de portar amb honor el cognom familiar és un deure en
ocasions massa feixuc, quan el pare és una figura heroica, el nivell
d'exigència pot fer tornar el fill un monstre sense consciència.
Així ho podem veure en El
laberinto del fauno
(Guillermo del Toro, 2006), pel·lícula ambientada a l'Espanya de la
postguerra i protagonitzada per un militar, el capità Vidal (Sergi
López), fill d'un general mort en combat. Es troba al front d’un
destacament enviat a una zona de muntanya amb la missió d'acabar amb
el maquis local. Al començament, mentre espera l'arribada de la seva
dona, consulta impacient un rellotge de butxaca. Com es pot observar
al llarg del metratge, el capità dedica al rellotge una peculiar
atenció: el neteja i n’ajusta el mecanisme una vegada i una altra,
de manera gairebé obsessiva, sempre que es troba sol al seu despatx.
L'atenció que dedica a la maquinaria posa de relleu, per contrast,
un detall força inquietant: el rellotge té el vidre trencat.
L'espectador no pot deixar de preguntar-se per què un home tan
meticulós com el capità no n’ha canviat el vidre, ni per què té
tanta cura d'un rellotge vell, quan sembla una persona brutal,
incapaç d'estimar-se res. La resposta a aquestes preguntes arribarà
durant una conversa amb un dels oficials convidats al sopar que
organitza per presentar la seva dona a les autoritats locals.
L’oficial va conèixer el general Vidal, pare del capità, al
Marroc.
Segons un rumor que circulava entre les tropes, el general,
ferit en combat, havia estavellat el seu rellotge contra terra perquè
assenyalés l'hora exacta de seva la mort. «Para
que su hijo supiera cómo muere un valiente»,
afegeix el convidat, mirant el capità Vidal de manera desafiant.
«Habladurías»
—contesta Vidal sense deixar de menjar— «Él
nunca tuvo un reloj».
El capità, doncs, nega l’existència mateixa del rellotge, un
objecte que, com es desprèn d’aquesta breu conversa, constitueix
el recordatori de la figura heroica del pare i de l'exigència implícita de morir lluitant contra l'enemic.
No ignora que aquest s'ha convertit en el patró amb què es
mesuraran els seus actes, una comparació de la qual no en pot sortir
il·lès. D'ací prové la relació d'amor i odi que manté amb la
figura paterna, encarnada en el rellotge: d'una banda, quan es veu en
perill de mort durant un dels enfrontaments contra el maquis, agafa
el rellotge amb una mà i la pistola amb l'altra mentre anima els
soldats a demostrar als guerrillers com moren els valents; de
l’altra, en un altre moment de la pel·lícula, mentre s'afaita fa
el gest de tallar el coll a la seva imatge reflectida al
mirall, tot
just després d'haver mirat el rellotge, posant de manifest així
l'odi que sent envers la figura paterna, els trets de la qual
endevina en els seus. Més encara: a imitació del pare, no sols ha
engendrat un fill perquè continuï la nissaga de militars heroics,
sinó que, en aproximar-se el moment de la seva mort, demana que els
guerrillers expliquin al fill com i quan va morir el seu pare. Per
sort per al nadó, el capità Vidal no veurà els seus desitjos
complerts.
En
vista dels exemples adduïts fins ara, el motiu del rellotge heretat,
en el qual es concentra tota la pressió social perquè el fill emuli
la figura del pare, pot semblar un assumpte carregat de
transcendència. Tanmateix, admet també una lectura paròdica, com
la que en fa Quentin Tarantino en Pulp
Fiction (1994), on
el boxejador Butch (Bruce Willis) arrisca la vida per recuperar el
rellotge del seu pare. Mentre descansa abans del que serà el seu
últim combat, Butch recorda com el capità Koons (Christopher
Walken), company de captiveri del seu pare a Vietnam, li'l va lliurar
solemnement quan era nen i li'n va explicar tota la història. El
besavi de Butch va
comprar aquell rellotge de polsera —el seu war
watch— en una
tenda de Tennessee, abans de viatjar a Europa per combatre en la
Primera Guerra Mundial. Després va passar a mans de l'avi de Butch,
que morí durant la Segona Guerra Mundial, i d'aquest al pare de
Butch, que va lluitar en la guerra de Vietnam. Fins ací el rellotge
sembla encarnar la historia dels Estats Units i, tot i el peculiar
llenguatge del capità, l'escena podia passar per un dels suats
discursos d'exaltació patriòtica freqüents en la cinematografia
americana. Però el sentit de tot plegat es transforma radicalment
quan Koons recorda com, quan van caure presoners a Hanoi, per evitar
que els vietnamites li prengueren el rellotge, el pare de Butch se'l
va amagar «en l'únic lloc on podia: en el seu cul». Amb aquesta
confessió el discurs perd de cop la transcendència que encara
pogués tenir —ben poca, tenint en compte el to absolutament
grotesc de la pel·lícula— i esdevé una monumental astracanada:
el pare de Butch va portar aquest rellotge, de dimensions gens
menyspreables, amagat al recte durant cinc anys i, abans de morir de
disenteria, li'l donà a Koons amb l'encàrrec que el lliurés al seu
fill. Al seu torn, aquest va portar el rellotge dos anys més amagat
també en el recte, fins que va ser alliberat i pogué retornar als
Estats Units. En definitiva, el que hi rep Butch és un rellotge que
ha vist, metafòricament i literal, molta merda. Tot i això, per al
boxejador representa la figura heroica del pare mort que, amb el gest
de fer-li arribar el rellotge de guerra del besavi, li està exigint
una conducta digna del sacrifici dels seus avantpassats. El pare de
Butch, doncs, no es diferencia gaire del general Vidal en El
laberinto del fauno
ni del pare del llicenciat Raskòlnikov en Crime
and Punishment.
Paradoxalment,
dels tres fills, el boxejador és l'únic que, en certa mesura,
satisfà les expectatives paternes. Mentre que Raskòlnikov és un
fracassat, que malviu a expenses de la mare, i el capità Vidal acaba
vençut a mans dels guerrillers que havia d’exterminar, Butch
s'enfrontarà amb Marsellus Wallace, el gàngster que l’havia
comprat perquè perdés el seu pròxim combat. Tant és així que no
sols desobeeix les instruccions rebudes, sinó que mata el seu
adversari en el ring i després, mentre els homes de Wallace el
busquen per tota la ciutat, s'arrisca a tornar al seu apartament per
agafar el rellotge del pare. La casualitat voldrà que, en el
transcurs de la seva fugida, es topi de nou amb el gàngster i tots
dos acabin en mans d’una parella de psicòpates sàdics, que els
tanquen en un subterrani. Quan van a torturar-los, el boxejador
aconsegueix alliberar-se de les lligadures i, en comptes de fugir
sol, arrisca la seva vida per salva la del seu enemic. D’aquesta
manera, doncs, Butch es transforma en un heroi de debò en la més
antiheroica de les pel·lícules.
I
és que potser vivim en una època en què els herois ja només poden
sobreviure en el món bufonesc de la paròdia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada