Poques coses es poden afegir a
tot el que s'ha escrit sobre Metropolis,
una de les pel·lícules emblemàtiques de l'expressionisme alemany,
dirigida per Fritz Lang el 1927. La base argumental n'és
ben coneguda i té a
veure amb un tema que el cinema de ciència ficció ha tractat en
nombroses ocasions, la més recent de les quals potser sigui Elysium
(Neill Blomkamp, 2013). Em refereixo al
retrat distòpic d'una societat dividida en dues classes entre les
quals no ha d'existir gairebé cap relació, i els problemes que
sorgeixen quan el contacte es produeix. Lang ens introdueix en
aquest doble món des dels primers fotogrames, una successió
agressiva de màquines en funcionament que s'alterna amb la imatge de
dos rellotges, un de deu hores amb tres busques i un altre de vint-i
quatre hores amb dues. Tot just la busca corresponent als segons del
rellotge de deu hores arriba al final del seu recorregut, unes
sirenes anuncien el canvi de torn, segons ens indica el primer
intertítol. A continuació es produeix un canvi d'escena: grups
d'obrers
uniformats, amb el cap cot i marxant com autòmats, surten o es
dirigeixen als ascensors que els transporten al seu lloc de treball.
És així, en pocs segons i amb una gran economia de mitjans, com
Lang ens fa saber
que en aquesta peculiar ciutat el proletariat
viu
al
subsòl i que la jornada laboral de deu hores és la mesura del seu
temps. Però, per què hi ha també un rellotge de vint-i-quatre
hores, més petit i situat per damunt del rellotge de deu hores? Si
l'espectador ha vist Doctor
Mabuse, der Spieler,
dirigida pel mateix
Lang el 1922, recordarà el gran rellotge de vint-i-quatre hores que
domina la Borsa on el protagonista s'enriqueix manipulant la conducta
dels compradors i venedors. A partir d'aquí resulta
fàcil identificar el
rellotge de vint-i-quatre hores com aquell que mesura el temps del
capital.
Aquesta
diferenciació dels temps és paral·lela a la separació en l'espai.
Per evitar el contacte entre les dues classes, la ciutat ha estat
construïda a diferents nivells, de manera que els obrers no tinguin
accés a la part que habiten els plutòcrates i viceversa. Els
comentaris que he llegit sobre la pel·lícula es refereixen a dos
nivells: la ciutat exterior, on els propietaris dels mitjans de
producció gaudeixen d'una
vida de luxe i plaers, i el gueto subterrani, on malviuen els obrers.
Però, al meu entendre, hi
existeix també
un nivell intermedi: l'emplaçament
de les màquines, al qual els obrers ascendeixen com bestiar cap a
l'escorxador.
L'existència d'aquest nivell intermedi ens permet realitzar una nova
lectura de les paraules de Maria (Brigitte Helm) —la dona que creua
les barreres i mostra als fills dels obrers com viuen el fills dels
plutòcrates— sobre la capacitat del cor per unir les mans i el
cervell. Els obrers —les mans— habiten la part més profunda de
la ciutat i actuen sense comprendre la finalitat dels seus actes, com
una mena d'id
freudià en la configuració de Metropolis.
El dirigent i els seus tècnics —el cervell— van concebre la
ciutat i viuen a costa de l'esforç del proletariat,
gairebé ignorant-ne l'existència, com un superego
autocomplaent. I entre plutòcrates i obrers, entre el cervell i les
mans, hi ha el
cor mecànic que possibilita el funcionament de Metropolis,
l'ego que,
en certa manera, regeix els destins
dels uns i els altres.
En aquest context, no és estrany que quan el cap de la ciutat Joh
Fredersen (Gustav Frohlich) tracta d'evitar una revolta entre els
obrers —això és, de
reprimir-ne
l'id—
recorri a un robot, una màquina; ni que quan els obrers es revoltin,
destrueixin la màquina-cor que controla la vida de la ciutat.
El
desencadenant de la tragèdia és la transgressió de Maria, la seva
ascensió envoltada de nens cap al nivell superior. Els fills dels
obrers, un grup de nens que es comporten com adults, descobriran així
aquells que Maria anomena els seus germans, un grup d'adults que
juguen com nens al Jardí dels Fills. Freder (Alfred Abel), fill del
totpoderós Fredersen, resta fascinat per
l'aparició d'aquella
dona i decideix esbrinar d'on ha sortit. Com una nova Eva, Maria ha
introduït així el desig de saber al Jardí de l'Edèn i, amb aquest
desig, una primera clivella en la Torre de Babel de Metropolis.
Seguint
Maria, Freder arriba a un món que fins aleshores li era desconegut,
l'emplaçament de les màquines, al qual els obrers pugen cada dia i
els dirigents no baixen mai. Hi descobreix un món on fins i tot la
mesura del temps és diferent: un rellotge amb l'esfera dividida en
deu hores assenyala —com ja hem apuntat— la duració de la
jornada laboral, el patró per mesurar el temps en un món subterrani
sense dies i nits, amb el temps dividit únicament en hores de
treball i hores de descans. El temps dels obrers és el temps de la
seva jornada laboral. Vestit amb l'uniforme de l'obrer 11811 —en
definitiva, reduït a una xifra, com els deportats a Auschwitz—,
Freder passa part d'una d'aquestes llargues jornades davant d'una
màquina que sembla un rellotge, manipulant-ne les tres busques sense
cap lògica aparent, en una clara metàfora del treball alienat. Les
busques del rellotge no marquen l'hora —l'obrer només necessita
saber quan ha de començar i quan ha d'acabar—, sinó el ritme
esgotador de treball.
Impressionat
per les dures condicions de vida dels obrers, Freder retorna a la
Nova Torre de Babel des d'on el seu pare dirigeix la ciutat, amb la
intenció de fer-li saber el que ha vist al subsòl. Fredersen ordena
sortir del despatx a la majoria dels seus secretaris —el que
ocorre en el món subterrani no ha de transcendir— i rep Grot, el
capatàs de la màquina-cor, que li proporciona informació sobre
l'accident laboral que Freder ha presenciat i li entrega uns estranys
plànols que s'han trobat a les butxaques dels obrers ferits o morts.
Davant del fill, Fredersen acusa el seu secretari Josaphat per no
haver-li portat abans les notícies sobre l'accident, aparentment
sorprès per les dures condicions de treball imperants entre el
proletariat. Però el rellotge de deu hores a la paret del despatx,
que tot just apareix en aquesta escena, ens indica que Fredersen no
sols coneix la duració de la jornada laboral dels obrers sinó que
controla el món subterrani a través dels seus subordinats.
La
por a una revolta obrera impulsa Fredersen a consultar amb un vell
enemic, el científic Rotwang, que desxifra els misteriosos plànols.
S'hi indica un lloc situat en les profunditats del subsòl, una mena
de catacumbes on els obrers estan convocats a una reunió a les dues.
Aleshores, Fredersen consulta el seu rellotge de butxaca, un rellotge
normal, amb l'esfera dividida en dotze hores, que en aquell instant
marca la una. Paral·lelament, mentre Freder està treballant en el
lloc de l'obrer 11811, un company se li acosta per dir-li que després
del canvi de torn, a les dues, hi tindrà lloc una reunió. Una
estona després, una nova imatge dels dos rellotges ens mostra que en
el rellotge de deu hores falta mitja hora per finalitzar el torn
(això és, que són dos quarts de deu), mentre que en el rellotge de
vint-i-quatre hores la busca petita assenyala la una i la gran ha
recorregut mitja esfera, assenyalant-hi les dotze (això és, que són
dos quarts de dues de la nit). Així doncs, en una mateixa seqüència
apareixen tres rellotges diferents, dos d'ells sincronitzats: el de
Fredersen i el que hem anomenat rellotge del capital. El rellotge
dels obrers marca, com hem vist, la duració de la jornada laboral.
Però resulta curiós que, una vegada finalitzat el seu torn de
treball, els obrers també mesurin el temps segons un rellotge de
dotze hores, com si el fet de dirigir-se a la reunió els convertís
en individus que posseeixen el seu temps, un tret que els iguala amb
Fredersen i els allunya dels éssers alienats que es mouen com
autòmats entre les màquines.
En
el que resta de pel·lícula, ja només apareixeran els rellotges de
deu hores en una altra escena, quan el capatàs Grot informa
Fredersen que els obrers, incitats per la falsa Maria, estan envaint
el nivell de les màquines per destruir-les. Per comunicar-se entre
ells, utilitzen un telèfon amb una pantalla, al costat de la quan es
veuen dos rellotges de deu hores. No deixa de ser paradoxal que
precisament Grot, encarnació de la veu del seu amo, esdevingui el
representant dels obrers quan Freder, adoptant el paper
d'intermediari, els insta a fer les paus amb Fredersen o, el que ve a
ser el mateix, a continuar sotmesos als plutòcrates només perquè
una noia il·luminada i un jove ingenu han salvat els seus fills de
la mort. Al final, el dolent és —una vegada més—
l'intel·lectual o el científic, que ha buscat la justícia per
camins errats. En definitiva, un missatge molt lamentable, com el
propi Lang no va deixar d'observar amb posterioritat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada